abstrakte_malerier_dansk_original_kunst_charlotte scheel


Fra filmstrimmel til maleri.


Arbejdsprocees fra ide til maleri:

Tilbage i 1988 arbejdede jeg sammen med musikeren Klaus Bau.

Han havde et orkester under navnet Distant Drums.

Han spurgte om jeg ville finde på en ide til deres lysshow under koncerterne.

Det måtte gerne være noget i stil med de oliefiltre hippierne brugte, det skulle bare ikke lige være det.

Da jeg arbejdede i et medie og kulturhus kaldet Billedfabrikken på det tidspunkt, fik jeg noget klar film som var overskud fra tegnefilmsproduktionen.

Jeg ville lave nogle forsøg til dias.



På den klare film arbejdede jeg med flydende tusch, som har en fantasisk lysintensitet

Jeg valgte de egnede områder på strimlerne ud og skabte derved en række farverige dias.

Diasshowet kunne så vises på forskellige scenebaggrunde og evt. også musikernes tøj.

Dermed var grunden til et alternativt lysshow lagt.

Elementer fra lysshowet gik igen i en af de musikvideoer der blev skabt til bandet, samt til en video kun med dias og musik.

Allerede dengang så jeg noget særligt i nogle af diasne og vidste at jeg en dag gerne ville bruge dem i sig selv.

Processen med at arbejde med tusch på klar film rummer et element af tilfældighed,

dels fordi tuschen er så tyndtflydende og fordi filmen har en glat overflade, at det gør det vanskeligt at styre.

Men også fordi det felt man arbejder med er meget lille,

og det derfor kan være svært at se detaljer, som først bliver klare i det øjeblik de blæses op.

Med Tuschen er der ingen fortrydelses ret, det kan ikke laves om, men kun bearbejdes i den korte periode til det tørrer.

I årene der er gået fra 1988 til 2005, har jeg set de godt 300 dias igennem mange gange

Da jeg begynder at arbejde med at overføre eller omfortolke tuschens egenskaber til lærred og akryl, bliver de dias jeg har valgt ud, mere en slags forelæg til malerierne.

Det var som at have mange forlæg til malerierne at vælge imellem. Det skal dog bemærkes at jeg ikke altid har holdt mig til forelægget, men ofte har bevæget mig udover dette eller bevæget mig i en anden retning.

Den største udfording i forhold til mine tidligere maleteknikker, var at modsvare tusch farvernes intensitet på lærredet.

Jeg har benyttet en lang række af maler redskaber, fra pensler, tandbørster, svampe og gamle klude, men det væsentligeste har været selve farvens kvalitet.

For at give farverne dybde og intensitet har jeg benyttet flere lag af klar farve.

Lagene har oftest været meget tynde og blandet så meget op med vand at farven har været flydende eller blevet vasket delvist af igen.

Afslutningsvis har fernis spillet en rolle i at trække farvens intensistet frem.

Referencer.

Malerierne er abstrakte i den forstand at der ikke er nogen figurgengivelse i billederne.

De fleste af dem er heller ikke en abstraktion over noget eller fra noget bestemt i omgivelserne.

Der er generelt heller ikke tale om ekspressiv abstraktion i traditionel forstand, da jeg ikke i processen arbejder henimod at udtrykkke en bestemt følelse.

De er hvad vi kunne kalde ren abstraktion eller nonfiguration, selvom udtrykket i værket er anderledes end flertallet af denne type malerier, på grund af processen.

Beskrivelse af absktrakt kunst findes her:Abstrakt kunst.

Beskrivelse af nonfiguration findes her:Nonfigurativ.