Oversigt over funktioner af Mel Levine.

 

Der er flere forskellige måder at se funktionerne på, her har jeg valgt Mel Levines måde at se det på for at danne et overblik. Det syntes jeg giver et mere uddybende indblik end en forståelse baseret på hjernens udvikling gør.

 

Det mentale område

Del områder

Funktion.

Regulering, opmærksomhed

Kontrol af mental energi,

vågenhed, regulering af energiforsyning til opgaver, vedholdenhed

Input kontrol,

selektiv opmærksomhed, fokuserer på det væsentlige, målrettethed, fokusering, helhed detaljer.

Output kontrol

forudseenhed, selvmonitorering, forstærkning hæmning i forhold til erfaringer, tilpasser hastighed, overvejer muligheder før opgaven påbegyndes, impulsstyring

Organisering, sekventiel strukturering

Sekventiel opmærksomhed

Kan se og forstå en sekvens, trin i en opgave, at noget fører til noget andet

Sekventiel

hukommelse

Bearbejder sekvenser i en hensigtsmæssig rækkefølge og kan huske dem

Sekventielt output

Gør tingene i en hensigtsmæssig rækkefølge

Administration af tid

Bruger tiden effektivt og kan anslå et tidsforbrug.

Højere sekventiel tænkning.

Sammensætter hele den sekventielle strukturering og kan se sammenhæng og anvende denne optimalt.

Organisering, spatial strukturering

Rumligopmærksomhed

Kan se og opfatte rummelige elementer, afkode dem

Rumligt input

Opfatter relationer indenfor(højre venstre) og mellem rumlige mønstre

Rumlighukommelse

Lager og genkalder sig former, mønstre, symboler mv.

Rumligt output.

Skaber ting der har rummelige karakteristika, kunst eller kunsthåndværk.(del af sportsudøvelse)

Materiale styring

Organiserer materialer, ting der skal bruge si forbindelse med opgave, administrer disse.

Højere rumlig tænkning.

Kan ræsonnere og danne begreber ved hjælp af mentale billeder.

Lagring, hukommelse

Korttidshukommelse

fastholdelse af information over kortere tid, afkodning af hvad der er vigtigt eller relevant, dybde detalje i bearbejdningen, kan hurtigt hente oplysningerne igen.

Arbejdshukommelse

fastholdelse af ide og hensigt, fastholdelse af opgavers delelementer, kan hente ting i langtidshukommelsen og bearbejde nye informationer samtidigt

Langtidshukommelse

Kan hente oplysninger frem der går tilbage i tid og kan gemme eller indlære oplysninger, der sammenkobles med tidligere information.

Tilgang

Kan relativt let hente oplysninger, associerer til tidligere oplysninger.

Forståelse og implementering sprogligt

Sproglig forståelse,

Forstår hvad andre siger, genkender og vurderer betydningen af det der høres eller læses

sproglig produktion

Kommunikerer og producerer ideer mundtligt og skriftligt, kan få ordene frem og sige det man gerne vil.

Forståelse og implementering neuromotorisk funktion

Grovmotorisk

Har styr på kroppen og kan bevæge sig som man gerne vil, herunder balance og kan huske hvordan man udfører specifikke bevægelses mønstre

Finmotorisk

Kan huske hvordan man gør ting med fingrene, hvordan man koordinerer hånd og øje.

Grafomotorisk

Forestiller sig bogstaver før de skrives, koordinerer den nødvendige motoriske aktivitet for at skrive

Bearbejdning og udførelse Socialkognition

Sprogbrugskompetence

Kommunikation og indlevelse, kan læse kodeskift, udvælgelse og fastholdelse af relevant indhold, brug af humor, samtale teknik

Social kompetence

Selvpromovering, gennemskuer hensigter i den sociale kontekst, samarbejder, evne til at skabe sociale relationer, social interaktion, at kunne skelne mellem forskellige typer af social interaktion, sociale begreber, konfliktløsning, situationsfornemmelse.

Refleksion, tænkning af højere orden

Begrebsdannelse

Verbal, former begreber ved hjælp af sprog, nonverbal, former begreber ved t. eks. Billeder, processuel, former begreber ved at forklare hvordan noget

Anvendelse af strategier

Former og anvender strategier der er hensigtsmæssige

Problemløsning

Anvender prioriterede trinvise arbejdsformer til komplekse problemstillinger eller udfordringer

Kritisk tænkning

Kan evaluere produkter, ideer og holdninger

Kreativitet, ide udvikling

Tænker selvstændigt og producerer selv tanker eller produkter

Viden og færdigheder

Lærer, anvender og udvikler regler og principper

Evne til at ræsonnere

Kommer med reflekterede svar til komplekse spørgsmål

Mental repræsentation.

Forestiller sig nye ideer så de giver mening og huskes.

 

 

 

(Levine, 2003)