Oversigt over funktioner af Mel Levine.
Der er flere forskellige måder at se funktionerne på, her har jeg valgt Mel Levines måde at se det på for at danne et overblik. Det syntes jeg giver et mere uddybende indblik end en forståelse baseret på hjernens udvikling gør.
Det mentale område |
Del områder |
Funktion. |
|
Regulering, opmærksomhed |
|||
Kontrol af mental energi, |
vågenhed, regulering af energiforsyning til opgaver, vedholdenhed |
||
Input kontrol, |
selektiv opmærksomhed, fokuserer på det væsentlige, målrettethed, fokusering, helhed detaljer. |
||
Output kontrol |
forudseenhed, selvmonitorering, forstærkning hæmning i forhold til erfaringer, tilpasser hastighed, overvejer muligheder før opgaven påbegyndes, impulsstyring |
||
Organisering, sekventiel strukturering |
|||
Sekventiel opmærksomhed |
Kan se og forstå en sekvens, trin i en opgave, at noget fører til noget andet |
||
Sekventiel hukommelse |
Bearbejder sekvenser i en hensigtsmæssig rækkefølge og kan huske dem |
||
Sekventielt output |
Gør tingene i en hensigtsmæssig rækkefølge |
||
Administration af tid |
Bruger tiden effektivt og kan anslå et tidsforbrug. |
||
Højere sekventiel tænkning. |
Sammensætter hele den sekventielle strukturering og kan se sammenhæng og anvende denne optimalt. |
||
Organisering, spatial strukturering |
|||
Rumligopmærksomhed |
Kan se og opfatte rummelige elementer, afkode dem |
||
Rumligt input |
Opfatter relationer indenfor(højre venstre) og mellem rumlige mønstre |
||
Rumlighukommelse |
Lager og genkalder sig former, mønstre, symboler mv. |
||
Rumligt output. |
Skaber ting der har rummelige karakteristika, kunst eller kunsthåndværk.(del af sportsudøvelse) |
||
Materiale styring |
Organiserer materialer, ting der skal bruge si forbindelse med opgave, administrer disse. |
||
Højere rumlig tænkning. |
Kan ræsonnere og danne begreber ved hjælp af mentale billeder. |
||
Lagring, hukommelse |
|||
Korttidshukommelse |
fastholdelse af information over kortere tid, afkodning af hvad der er vigtigt eller relevant, dybde detalje i bearbejdningen, kan hurtigt hente oplysningerne igen. |
||
Arbejdshukommelse |
fastholdelse af ide og hensigt, fastholdelse af opgavers delelementer, kan hente ting i langtidshukommelsen og bearbejde nye informationer samtidigt |
||
Langtidshukommelse |
Kan hente oplysninger frem der går tilbage i tid og kan gemme eller indlære oplysninger, der sammenkobles med tidligere information. |
||
Tilgang |
Kan relativt let hente oplysninger, associerer til tidligere oplysninger. |
||
Forståelse og implementering sprogligt |
|||
Sproglig forståelse, |
Forstår hvad andre siger, genkender og vurderer betydningen af det der høres eller læses |
||
sproglig produktion |
Kommunikerer og producerer ideer mundtligt og skriftligt, kan få ordene frem og sige det man gerne vil. |
||
Forståelse og implementering neuromotorisk funktion |
|||
Grovmotorisk |
Har styr på kroppen og kan bevæge sig som man gerne vil, herunder balance og kan huske hvordan man udfører specifikke bevægelses mønstre |
||
Finmotorisk |
Kan huske hvordan man gør ting med fingrene, hvordan man koordinerer hånd og øje. |
||
Grafomotorisk |
Forestiller sig bogstaver før de skrives, koordinerer den nødvendige motoriske aktivitet for at skrive |
||
Bearbejdning og udførelse Socialkognition |
|||
Sprogbrugskompetence |
Kommunikation og indlevelse, kan læse kodeskift, udvælgelse og fastholdelse af relevant indhold, brug af humor, samtale teknik |
||
Social kompetence |
Selvpromovering, gennemskuer hensigter i den sociale kontekst, samarbejder, evne til at skabe sociale relationer, social interaktion, at kunne skelne mellem forskellige typer af social interaktion, sociale begreber, konfliktløsning, situationsfornemmelse. |
||
Refleksion, tænkning af højere orden |
|||
Begrebsdannelse |
Verbal, former begreber ved hjælp af sprog, nonverbal, former begreber ved t. eks. Billeder, processuel, former begreber ved at forklare hvordan noget |
||
Anvendelse af strategier |
Former og anvender strategier der er hensigtsmæssige |
||
Problemløsning |
Anvender prioriterede trinvise arbejdsformer til komplekse problemstillinger eller udfordringer |
||
Kritisk tænkning |
Kan evaluere produkter, ideer og holdninger |
||
Kreativitet, ide udvikling |
Tænker selvstændigt og producerer selv tanker eller produkter |
||
Viden og færdigheder |
Lærer, anvender og udvikler regler og principper |
||
Evne til at ræsonnere |
Kommer med reflekterede svar til komplekse spørgsmål |
||
Mental repræsentation. |
Forestiller sig nye ideer så de giver mening og huskes. |
(Levine, 2003)