Smuk i sin sorg.
Maleri i akryl fra 2000 på lærred.
Billedet er et ekspressivt portræt af en kvinde i sorg.
Billedet fremstiller en kvinde der har en vis værdighed, selvom hun er i sorg.
Som en repræsentant for nogle af de mennesker, der magter at bære livets sværeste stunder med en selvfølgelig styrke.
Billedet er inspireret af traditionelle portrætmalerier i sin komposition, men kun i kompositionen, da billedet iøvrigt er ekspressivt.
Figuren er malet med spartel og efterbearbejdet med pensel.
Jeg har beskæftiget mig med smerte i andre malerier, såsom "Rød smerte" og "Smerte", samt "Rebecca".
Yderligere beskrivelse af værket kan ses under beskrivelsen af ekspressive portrætter.
Linket findes på siden maleri under overskriften ekspressive portrætter.
Styrke.
Maleri i akryl fra 2000 på lærred.
Billedet er et ekspressivt portræt af en kvinde med styrke.
Figuren er fortrinsvis malet med spartel og efterbearbejdet med pensel.
Baggrunden er glat for at skabe en modsætning til den meget strukturede figur og derved give mere form i figuren.
Styrke er her forstået som noget der er knyttet til naturen, hvilket jeg har forsøgt at understøtte af den måde håret er beskrevet som levende organismer, der kunne minde om planter eller lignende.
Hun er sur.
Maleri i akryl fra 2001 på lærred.
Billedet er et ekspressivt portræt af en vred kvinde.
Hun er inspireret af udtryk fra moderne actionsfilm, hvor tempoet er højt og der er en høj grad af vrede eller agressivitet.
Trinity.
Maleri i akryl fra 2001.
Billedet er et ekspressivt portræt af figuren Trinity fra filmen "Matrix".
Her har jeg forsøgt at medtage hendes bløde og alligevel klare side, samt hentydet til hendes bevægelighed ved at gøre dele af figuren uskarp, som om den er i bevægelse.
En fisk på hovedet.
Maleri i akryl fra 2001.
Billedet er et ekspressivt portræt af en fantasi figur med en fisk på hovedet.
Portrættet beskriver en figur der antyder både at være underfundig, men som også kan være snedig eller udspekuleret.
Den fiske ligende figur referer til det underfundige eller ubevidste.
Ved at introducere en figur grænser billedet til at tilhøre en anden gruppe af malerier, som jeg kalder for fabulerende i betydningen fortællende.
Grunden til at jeg anser dette billede for at være ekspressivt er, at udtrykket er det centrale og at fiske figuren mere understreger et udtryk, end den er en del af en historie.
Hylet Cave.
Maleri i akryl fra 2002 på lærred.
Billedet er et ekspressivt portræt af en kantet personlighed.
Jeg har forsøgt at skildre en lidt kantet, på sin vis genert eller kejtet personlighed der har sin egen styrke, men som alligevel er lidt særegen.
Udtrykket er sammensat fra flere forskellige personers udtryk, herunder også Nick Cave.
Jeg er meget begejstret for Nick Cave, hans musik og hans tekster.
Jeg syntes at hans udtryk har kant og det har sin egen facination ved at være kraftfuldt og særpræget.
Det er denne særegenhed jeg har forsøgt at skildre i maleriet.
Ordet hylet refererede i første omgang til en der er høj, det lange hyl.
Jeg syntes at det var et lidt sjovt ordspil, at koble til navnet Cave, da han jo også er sanger.
Hvid øje.
Maleri i akryl fra 2003 på lærred.
Billedet er et ekspressivt portræt af en figur med et hvidt øje.
Det hvide øje ser ikke omgivelserne, mens det andet iagttager intens.
Jeg har forsøgt, ved hjælp af symbolikken med det blinde øje at fremstille en figur der er blind for nogle ting i sit liv, mens andre ting ses tydeligt.
Det spiller også på modsætningen mellem noget der er aktivt og levende, til noget der er inaktivt eller beskadiget.
Jeg har arbejdet med dette tema i et andet billede der hedder "Palle spydbærer", der er et fabulerende maleri, i modsætning til dette der er et ekspressivt portræt.
I "Palle spydbærer" er der lagt vægt på det aktiv personen har, mens der her mere er lagt vægt på forvirringen ved ikke at være helt klar over hvad der foregår.
Whats up?!
Maleri i akryl fra 2003 på lærred.
Billedet er et ekspressivt portræt af en mand.
Portræt af en ung mand der er direkte i sin tilgang til tingene og som er orienteret ud ad.
Her som en slags spørgsmål om hvad der foregår eller hvad der er gang i.
Teamet har jeg også beskæftiget mig med i et andet ekspressivt portræt med titlen "Røde".
Jeg har arbejdet med kolde og varme farver som en slags symbolik for at det følelsesmæssige foregår under den mere kolde eller rationelle overflade.
Den samme farvesymbolik har jeg arbejdet med i det ekspressive portræt "Blå Doris".
Røde.
Maleri i akryl fra 2005 på lærred.
Billedet er et ekspressivt portræt i rødt.
Den røde farve symboliserer lidenskab, følelser eller vrede.
Her er den symbol på at være noget overgearet med en del attitude.
Vi kunne også sige at det er et billede af en person der er lidt kålhøgen eller ilter, men samtidigt charmerende.
Jeg har arbejdet med teamet i et andet billede der hedder "Whats up", men her er følelsen mere kæk og charmerende.
I billeder som han er sur og den sure dreng, er lidt af det samme, men her er der en større kådhed og charme, repræsenteret.
Mand i brune farver.
Maleri i akryl fra 2003 på lærred.
Billedet er et ekspressivt portræt af en mand.
Jeg har forsøgt at skildre en stærk personlighed, der er eftertænksom.
I dette billede har jeg arbejdet meget med strukturen i maleriet, såvel som farve sammensætningen, da det var vigtigt at danne et farvespil i figuren.
Søren.
Maleri i akryl fra 2002.
Billedet er et ekspressivt portræt af en mand.
Jeg har forsøgt at skildre en meget sammensat og markant personlighed.
Der på den ene side er meget egenrådig, men som også rummer en skrøbelighed og en væsentlig styrke.
Jeg har valgt at male billedet med de røde farver som de underliggende og de grå, som det tynde ydre lag.
Ideen med det her som i billedet "Doris", er at skildre nogle stærke følelser, der holdes tilbage under overfladen.
Portræt i blå og orange.
Maleri i akryl fra 2005 på lærred.
Billedet er et ekspressivt portræt i blå, orange og rød. Det er et portræt af en kvinde figur.
Billedet fremstiller en underfundig figur med mange facetter, symboliseret ved farverne.
Portrættet hænger sammen med et andet ekspressivt portræt med titlen "Blå Gudinde".
Blå gudinde.
Maleri i akryl fra 2005 på lærred.
Billedet er et ekspressivt portræt i blåt.
Billedet spiller sammen med værket "Blå og orange". Billedet beskriver en kvinde figur der er mystisk, da hendes træk ikke fremgår tydeligt. Hun er belyst af et let solstrejf der rammer den forreste del af hendes ansigt.
Grunden til at værket kom til at hedde "Blå Gudinde" er, at jeg syntes at hendes lidt takkede hår og rene træk, kunne minde lidt om friheds gudinden.
Isportræt.
Maleri i akryl fra 2003 på lærred.
Billedet er et ekspressivt portræt af en figur der er forbundet med is.
I den forstand at vedkommende er ligeså foranderlig som isens natur.
Gennemsigtig, hård, hvid, kold, men som vand flydende.
En slags finurlig trickster figur der er svær at få et fast greb om, men som er facinerende i sin foranderlighed.
Jeg har valgt at male billedet i blå, hvide og grøn gullige farver, da disse kan optræde i sne og is, men også fordi de er relativt klare og kan give en fornemmelse af gennemsigtighed.
Jeg har arbejdet med et lignende tema i det ekspressiveportræt "Lysvæsen", dette er dog ikke som her af is, men af lys.
Lysvæsen.
Maleri i akryl fra 2004 på lærred.
Billedet er et portræt af et væsen bestående af lys.
Jeg har forsøgt at beskriven en fantasifuld figur der rummer utroligt mange facetter og som er foranderlig i sin natur.
Jeg har arbejdet med et ligende tema i det ekspressive portræt "Isportræt".
I isportræt var figuren relateret til is, her er elementet lys.
Da lyset har mange flere farver har består denne figur af en større variantion af farver og farvetoner end "Isportræt".
Da lys er en del af luft har jeg valgt ikke at benytte sort som streger eller afgrænsning af figuren, da det ville ændre på figurens lethed og opløselighed, om man så må sige.
Bob the pop.
Maleri i akryl fra 2005 på lærred.
Billedet er et et ekspressivt portræt af en musiker. Det er ikke nogen bestemt musiker, det er mere et bestemt udtryk fra en periode omkring midten af 70`erne.
Jeg har kaldt ham "Bob the pop", på grund af det bobbede hår og pop fordi det er en musikker. Jeg har ikke valgt specifikke referencer til popmusikken, men jeg syntes at ordspillet var sjovt.
Jeg har arbejdet med den lidt forknydte og lukkede mine, der kan prægede en gruppe af entertainere i slutningen af 60érne og 70´erne. Hvilket også afgjorde valget af farvetonen i billedet, hvor blå symboliserer melankoli mv. Derudover har jeg arbejdet med stukturen i håret, som er lettere transperant.
Den sure dreng.
Maleri i akryl fra 2005 på lærred.
Billedet er et ekspressivt portræt af en dreng der er sur.
Den sure dreng er et portræt af en farverig figur, i betydningen en fantasifuld dreng.
Han er lidt sur og indelukket, på en stædig facon.
Jeg har arbejdet med et lignende tema i et af de fabulerende værker, selvom denne dreng ikke er sur fordi han forventes at blive voksen for tidligt.
Denne dreng er sur, fordi han vil have tingene på en bestemt måde, hans.
Fulgeportræt.
Maleri i akryl fra 2005 på lærred.
Billedet er et fantasi portræt af en blanding mellem en mand og en fugl.
Det er et af de billeder der befinder sig på grænsen mellem de fabulerende værker og de ekspressive portrætter.
Maleriet tilhører de ekspressive portrætter, fordi det i malemetode mest ligner de ekspressive portrætter.
Men også fordi det at det er en blanding mellem en mand og en fugl er en del af udtrykket, mere end det er en del af en historie.
Jeg har forsøgt at beskrive en figur der har samme hurtige tempo, skarphed og uro, som fugle kan have.
Billedet har fortrinsvis tertiær farver for at give billedet et mere naturligt udseende end hvis jeg havde benyttet primær farver.
Primær farver er rød, gul og blå, altså klare farver.
Tertiær farver er farver der er blandet af tre forskellige farver, såsom brun altid er det.
DAD portræt.
Maleri i akryl fra 2003.
Billedet er et ekspressivt portræt af en mand i en melankolsk stemning.
Billedet hedder DAD, fordi det er en hyldest til bandet Disneyland After Dark, DAD. Det er inspireret af et af forsangeren Jesper Binzers stemmnings melankolske udtryk.
At miste balancen.
Maleri i akryl fra 2003 på lærred.
Billedet er et ekspressivt portræt om at miste balancen.
Her er det ikke at miste balancen i fysisk forstand, men at miste balancen psykisk.
Vi kunne også beskrive det som om at tæppet bliver trukket væk under en, eller at man rystes i sin grundvold.
Billedet er skabt i sammenhæng med billederne,
"Blå Doris", "Hylet Cave"og "Hvid Øje", der også er ekspressive portrætter.
Portræt i gult.
Maleri i akryl fra 2004 på lærred.
Billedet er et ekspressivt portræt i gult.
I billedet er der arbejdet med strukturen i malingen og malemetoden, i kontrast til den flade og ensartede farve i baggrunden.
Billedet fremstiller en figur der er lidt tirst eller eftertænksom, men som også rummer en række farver.
Jeg har arbejdet med den samme figur i to andre ekspressive portrætter hhv. "Doris i natten" og "blå Doris".
Her er figuren stærkere i sin karakter.
Rødt hår eller ild i håret.
Maleri i akryl fra 2004 på lærred.
Billedet er et ekspressivt portræt med rødt hår.
Denne figur rummer nogle af de samme træk som figurerne i malerierne "Røde" og "Whats up", selvom den er lidt mere udspekuleret, er der stadig tale om en pågående figur med selvtillid.
Denne figur har dog træk af en trickster, som også findes i det ekspressive portræt "Fulgemand".
Der er arbejdet med malemetoden i figuren med pensel.
En lignende male metode er anvendt i værket "Gult portræt", hvor figuren også består af primær farver, mens baggrunden er glat.
Primær faverne er blå, rød og gul.
De er primære i den forstand at de ikke er blandet op med andre farver, men tværtimod er udgangspunktet for andre farver, da man ikke kan blande sig frem til disse farver.