Ordspillet for afatikere.

Dette er et game design af et spil til mennesker med afasi.

Game designet indholder elementer af oplysning af hensyn til afatikerne og deres pårørende, også kaldet psykoeducation.

Det vil også med relativt små ændringer kunne bruges til mennesker der vil lære et nyt sprog, ordblinde eller børn der er ved at lære at stave, skrive og læse.

Her kunne være et billede af en pen i et blækhus, som symbolsk repræsentation.

Spillerens resultater gemmes under navnet og evt. en dato og et tidspunkt.

Her kunne være et link til en side der beskriver selve spillet og ideen med spillet.

Det kunne også være under “Hvad er afasi?”.

Hvad er afasi?.


Beskrivelsen af afasi skal uddybes og man skal kunne scrolle ned af siden, for at få flere oplysninger.

Emnerne kunne være; hvad er Brocas og Wernicke osv.

Hvordan kan afasi opstå?

Hvad kan man gøre ved det?

Hvad er ordfindingsbesvær?

Hvad kan følgerne være, af at have fået afasi?

Hvordan kan det påvirke de pårørende?

Hvad kan de pårørende gøre?

 

Spillene.

Game designet består af en række mindre spil, der veksler mellem hinanden.

Min holdning er at variation er vigtigt, af hensyn til motivationen, både når man spiller og når man lærer. Variation er også vigtigt når man lærer, fordi der er flere måder at lære på og dermed også flere muligheder for at understøtte læringsprocessen. Spil typerne gentages i sekvenser af tre, hvorefter typen af spil skifter.

Vælg et sted at begynde.


Spillene er inddelt efter hvor mange bogstaver der er i ordene.

Jo, flere bogstaver der er i et ord, jo vanskeligere er det.

Dette kan udviddes.

Vælg et sted at begynde, alternativ.


Her er en alternativ måde at inddele spillene på.

Spillene er inddelt efter spil type eller aktivitets type.

Dette kan udviddes.

Gæt ordet spil.


En af spil typerne går ud på at stave navnet på det der er afbilledet.

Billedet er prototype kunst, altså den mest simple måde at illustrere konceptet på.

De endelige billeder kunne være meget mere gennemarbejdede.

Lyt og gæt ordet spil.


Her går det ud på at stave det ord der bliver sagt, når lydfilen afspilles.

Dan et ord ud af bogstaverne -spil.


Her går det ud på at danne et ord ud af de bogstaver der er til rådighed på siden.

Ord på linje.


Her går det ud på at finde alle de muligheder der er for at trække en linje gennem en række bogstaver der danner et ord.

Finde ting spil.


Her går det ud på at finde alle de rigtige ting. Denne spil type kan varieres ved f.eks. at lede efter alle de gule sommerfugle, og så have en række figurer i forskellige farver.

Finde ting spil, variation.


Her går det ud på at finde alle de rigtige ting. Denne spil type kan varieres ved f.eks. at lede efter alle de gule sommerfugle, og så have en række figurer i forskellige farver.

Dan en sætning ud af ord.


Her går det ud på at danne en sætning ved at sætte ordene i den rigtige rækkefølge. Note f.eks vedr. dynamisk afasi.

dynamisk

Vælg en ting og sæt ordet ind i sætningen.


Her går det ud på at vælge en ting, stave ordet og sætte det ind i en sætning. Note f.eks vedr. dynamisk afasi.

Vælg en ting og brug ordet i en sætning.


Her går det ud på at vælge en ting og bruge ordet i en sætning. Dette kan være mere krævende, både for spilleren, men også for programmøren, især hvis spillet skal kunne tjekke at sætningen er korrekt og give kvalificeret feedbak. Note f.eks vedr. dynamisk afasi.

Vælg den linje der afslutter sætningen.


Her går det ud på at vælge den rigtige linje der kan afslutte sætningen. Dette kan være mere krævende for spilleren, både hvad angår opmærksomhed, men også sprogligt, afhængigt af hvordan de er udfordret.Note f.eks vedr. dynamisk afasi.

 

Konsonanter, vokaler og stavelser.

Det følgende bør bygges op i rækkefølge og i en sammenhæng

Det begynder med konsonanter og vokaler og går videre til at inddele ordene i stavelser.

Vælg alle vokalerne.


Her går det ud på at vælge vokalerne. Note f.eks vedr. efferent motorisk afasi.

Vælg alle de blå konsonanter.


Her går det ud på at vælge konsonanterne og samtidigt holde øje med om de er blå, hvilket er en ekstra opmærksomheds øvelse. Note f.eks vedr. efferent motorisk afasi.

Vælg alle de ting der begynder med en vokal.


Her går det ud på at vælge alle de ting der staves med en vokal først. Note f.eks vedr. efferent motorisk afasi.

Del ordene i stavelser.


Her går det ud på at inddele ordene i stavelser.Note f.eks vedr. efferent motorisk afasi.

Hør stavlserne og skriv dem.


Her går det ud på at høre hver stavelse for sig og derefter stave hver enkelt stavelse, for at skrive hele ordet .Note f.eks vedr. efferent motorisk afasi.

Sæt stavelserne sammen.


Her går det ud på at sætte stavelserne rigtigt sammen, for at skrive hele ordet. Note f.eks vedr. efferent motorisk afasi.

 

Belønning, feedback og points.

Feedback betyder her at spilleren får points og at der gives en lykønskning eller noget der er positivt, for at støtte og opmuntre. Dette bør være efter hver enkelt øvelse eller spil.

Man kan også vælge at gøre resultaterne afgørende for på hvilket level der spilles eller hvilke spil der vises

Det kunne være antallet af bogstaver i ordene spilleren præsenteres for, da spillene vises efter antallet af points på de forskellige levels, men det kunne også være hvilken type af spil der vises.

Feedback kunne kort sagt være, udover en lykønskning og nogle points, hvilke spil spillet præsenterer spilleren for.

Feedback og points.


Denne eller lignede bør optræde efter hvert spil. Det kunne måske give mening hvis der var en procent point, altså procent af flest mulige, på de spil der er spillet, men det kan selvfølgelig også virke nedslående, hvis spilleren ikke mødes med en relevant ZNU.Lyd siden bør være understøttende.