Fabulerende eller symbolistiske malerier.


Beskrivelse af fabulerende malerier.

En stjerne i hånden.


En stjerne i hånden er et fabulerende maleri, om at være heldig eller velsignet, ved at have en stjerne i hånden.

Stjernen symboliserer en stjerne, at være en stjerne, men også en forbindelse til universet.

Billedet indeholder forskellige symboler der peger på forbindelsen mellem den jordiske verden og den himmelske, herunder en himmelhund.

Der er også symboler fra mytologien, såsom en oksekærre der trækkes henover et stykke himmel, som optræder i græsset.

Billedet er malet i akryl på lærred i 1992.

Tamburin spil på stranden.


Maleri af et en dans på stranden. Manden spiller på tamburin og danser.

Da tamburinen er magisk får den alle på stranden til at danse med.

Billedet er akryl på lærred fra 1992

Vandmelon.


Billedet handler om livets kraft og cyklus. Vandmelonen symboliserer frugtbarhed.

Klippen styrken og jordfigureren stabilitet og det givende.

Billedet er malet som en hyldest til livets kraft uanset hvilken form det optræder i.

Billedet er akryl på lærred fra 1993.

En dans i sommernatten.


En dans i sommernatten handler om at fejre livet og kærligheden.

Jeg har forsøgt med farver og i figurenes bevægelse at understrege glæden og dansen.

Billedet er akryl på lærred fra 1993.

Leg med fisk og giraf.


Maleri af en mand der leger med en fisk og en fantasi giraf der ser forundret til.

Billedet er akryl på lærred fra 1991.

Firbenets vogter.


Firbenents vogter handler om at passe på at firbenene ikke taber halen.

Det er en fjollet historie, malet i symbolistisk fabulerende stil.

Billedet er akryl og specialfarve på en type lærred fra 1989.

Gambleren fra Pultusk og de dumme hunde.


Gambleren fra Pultusk, handler om en meget karismatisk og stor mand fra Pultusk.

Han er kortspiller og har derfor fået et kort i lommen.

Billedet er dekoreret med en kant med små lyse hunde.

Jeg syntes at de kom til at se ret ubegavede ud, derfor kom de til at hedde de dumme hunde

Billedet er akryl på et lærredligende materiale fra 1990.

En dans for solen.


Billedet er en hyldest til solens sidste stråler i efteråret.

Billedet er malet i akryl på lærred i 1997.

Dragens vogter.


Billedet er fra 1993 i akryl på lærred.

Det fremstiller en vogter i form af en hunde figur, der vogter på den mere farvestrålende drage.

Billedet kan ses som en slags beskrivelse af hvordan utryghed eller angst kan undertrykke livsglæde.

Den gamle ælter.


Billedet er fra 1993 i akryl på lærred.

Det forestiller en heks der er igang med at ælte en dej.

Billedet hentyder til at de gamle hekse, eller kloge koner kunne noget magisk med livet, såsom at helbrede med urter o.l.

Hvad venter du på?


Billedet er akryl på lærred fra 1992.

det forestiller en mand der ser på et æble, mens tiden går på uret i baggrunden.

Fortællingen hentyder til problemet eller risikoen ved at vente med det man ønsker sig i livet.

Man kunne også sige at tøve med at modtage de muligheder livet byder på.

Pointen er så at sige, at æblet vil bare rådne hvis han ikke spiser det.

Når jeg har brugt et æble, hentyder jeg også til Adam og Eva,

og stiller spørgsmålstegn ved om det smarteste var at spise æblet eller lade være?

Heksen og blomsten.


Akryl maleri på lærred fra 1993.

Billedet forestiller en heks, der lurer under en blomst.

Blomsten er symbolet på uskylden og sensulaliteten, mens heksen er symbolet på visdom og det ukendte eller farlige.

Billedet leger med forstillingen om der er noget farligt eller urovækkende

under det uskyldige eller sensuelle, om man vil.

I kolonihaven.


Billedet er fra 1992, malet med akryl på lærred.

Det forestiller en mand der sidder i sin kolonihave og klør sig på maven, i sommersolen.

Jeg har tilladt mig at forholde mig nogenlunde frit til hvordan tingene ser ud, f.eks. er blomsten i græsset stiliseret.

Han er også fremstillet ret stor og lidt sløv i sin fremtoning, der i sommervarmen.

Æblet.


Billedet er malet i akryl på en slags lærred i 1991.

Det forestiller også et æble.

Fugle hoved på frø jagt.


Billedet er akryl på en slags lærred fra 1991.

Det forestiller en slags fantasi fugl med et hoved på siden, der jagter en lille grøn frø.

Stilen er en blandning mellem surealistisk, fabulerende og symbolisktisk kunst.

I badet.


Billedet er akryl på lærred fra 1993.

Det forestiller en kvinde der er i bad og kigger ud fra badeforhænget.

Badet er velduftende, hvilket de flyvende blomster symboliserer.

Billedet leger med den visuelle illusion eller fortælle teknik.

Illusionen om en kvinde, der ikke helt er der og illusionen om at man se kan det usynlige, duften af blomsterne.

Kedler.


Billedet er malet med akryl på en slags lærred i 1990.

Billedet har titlen kedler, da jeg under en rejse til Rusland så et lille skilt i bagruden på bilerne af en kedel.

Kedlen betød at det er en begynder der kører bilen.

I denne sammenhæng hentydes ikke til begyndere i at køre bil, men begyndere ud i kærligheden.

De vil det gerne, men det går simpelthen ikke særligt godt, fordi de begge er ret uerfarne.

De små sorte figurer symboliserer smålige følelser, der kan medføre at man holder på sit og skændes om småting.

Forskrækkelsen.


Billedet er malet i akryl på lærred i 1991.

Det tager udgangspunkt i nogle udsagn om, at indianere på et tidspunkt mente,

at hvis man blev forskrækket,så man risikerede, at ens sjæl,

hoppede ud af munden på en, og forsvandt.

Om det nu er rigtigt at indianerne troede det, ved jeg ikke.

Jeg syntes, at det var en sjov måde at se det, at blive forskrækket på.

Drengen surmuler.


Billedet er akryl på lærred fra 1991.

Det forestiller en sydamerikansk dreng der er sur, fordi han skal være voksen alt for tidligt.

Billedet er inspireret af Gabriel Gracis Marces bog:"Kærlighed på koleraens tid."

Fru Sørensen.


Billedet er malet i akryl på en slags lærred fra 1991.

Det forestiller en dame, fru Sørensen, som hun kunne have levet hvis hun havde levet i syd amerika.

Det forestiller også en dansk kvinde, ved navn fru Sørensen,

med et sydlandske temperament,som jeg undrer mig over at hun er i besiddelse af.

Avislæseren.


Maleri fra 1991, akryl på lærred.

Symboliserer modsætningen mellem den ro vi oftest læser aviser med og de nyheder der ofte står i dem

Ballonmanden.


Maleri i akryl på lærred fra 1991 af en mand med nogle balloner.

Billedet handller om det sjove eller humoristiske i det skæve.

Ham med greven på marken.


Maleri fra 1996 i akryl på lærred.

Billedet fremstiller en mand med forbindelse til naturen, eller i pagt med naturen og den jord han dyrker.

Det er malet i en stil der blander elementer fra det ekspressive med naviismen.

Beste i stuen.


Billedet er fra 1994 i akryl på lærred.

Det forestiller en ældre sød og smilende, eller naiv dame i sin stue.

Det er malet i en stil der blander det ekspressive med naviismen.

Pomfritten med guitaren.


Billedet er akryl på lærred fra 2003.

Det forestiller en ung fyr der spiller på sin guitar.

Jeg har valgt at kalde ham for pomfritten, som en slags kælenavn for en ranglet ung mand.

Ups, der rullede et hoved.


Billedet er fra 1991 i akryl på en slags lærred.

Det er en historie om at jagte hønsene i landsbyen.

Stilen er symbolistisk og fabulerende, eller fortællende om man vil.

Det er inspireret af sydamerikans kultur.

Madam Am Pam på cafe


Billedet er fra 1990 i akryl på en slags lærred.

Det forestiller en dame på en cafe, der taler og drikker vin.

Stilen har referencer til tengeserien med sit karikerede udtryk.

Kvinde med gopler og firben.


Billedet er i akryl på lærred fra 1991.

Det fremstiller en symbolsk fantasi verden med gopler, firben og klovne.

Stemningen er inspireret af sydamerikansk kultur.

Pigen i den pink kjole


Maleriet er fra 1993 og er udført i akryl på lærred.

Billedet handler om styrken ved selvstændighed eller oprør.

Sidder på en tudse.


Maleri i akryl på masonite fra 1990.

Billedet fremstiller en fantasi figur der sidder på en tudse omgivet af bl.a. et fiskeskelet.

Søndag.


Billedet er akryl på lærred og er fra 1989.

Billedet fremstiller den rolige stemning, der kan være på en søndag.

En dag hvor man er helt i ro og i pagt med naturen, her repræsenteret af en fisk og en frø.

Mønsteret på siden af billedet hentyder til dyrenes element, vand.

Sommernætter.


Billedet er fra 1997 og er i akryl på lærred.

Billedet handler om den svævende varme følelse der kan opstå i en varm sommernat, med den man elsker.

Sommerfugle manden.


Billedet er fra 1991 g er i akryl på en slags lærred.

Billedet er et portræt af en af figurene i Gabriel Gracis marques bøger, en mand der fanger sommerfugle.

Morgen med tavshed og tossefugl.


Billedet er fra 1991 og er udført i akryl på lærred.

Billedet handler den tavshed og akavethed der kan opstå dagen efter, når nogen ikke er helt sikker på om det var det rigtige.

Trofæ historier.


Billedet er fra 1990 og er udført i akryl på en slags lærred.

Billedet forestiller en mand og en fugl, man må selv afgøre om trofæet er fuglen eller manden.

En udstrakt hånd.


Billedet er fra 1998 og er udført i akryl på lærred.

Det handler om at møde andre åbent eller at tilgive, hvilket ligger i at række hånden ud.

Wait.


Billedet er fra 1990 i akryl på masonite.

Det handler om at ikke at kunne følge med og gerne ville have at tempoet bliver sat ned, for at få sjælen med.