Biologi og naturfag.

 

Inspiration til temaer og spil designs.

 

Habitater:

 

Et tema om spil kunne handle om forskellige typer af dyr i samme habitat. Hvem er hvor i fødekæden? Hvilke konflikter har de, hvad kan evt. gøre nogen stærkere, og andre svagere eller nemt bytte? Det kunne handle om en løvefolk og deres indbyrdes liv, afhængighed og cykluser. Det kunne handle om forskellige dyrearter mod hinanden eller kampen om f.eks. Vand. Mange af de elementer der findes i dyreriget eller i naturen kan relativt enkelt omsættes til spil elementer, skader kan sænke tempoet, føde kan øge det, mens territorier og flokke, kan give større slag kraft overfor evt. trusler. Denne balance kan sikkert også beregnes matematisk, hvornår er leve forholdene gunstige, hvornår er de ugunstige.
Eller sagt på en anden måde, hvornår er det for nemt at vinde og hvornår er det for svært og hvilke konsekvenser har det? Et spil kunne også handle om en myre tue,

 

Historiske habitater?!

I et spil om habitater og biodiversitet kunne man kombinere biologi og naturfag med kemi, hvor lærerigt det evt. bliver afhængigt af habitaterne, oceanbunds ryggene kunne være interessant. Her kunne man overveje at arbejde med et overordnet perspektiv, at opbygge habitaterne eller med et mere individuelt perspektiv i form af karakterer baseret på dele af biodiversiteten.

 

Man kunne også gætte hvilken habitat et dyr eller en plante hører til I?!

 

Jordbundsforhold eller huler. Evt. Ph værdien i jorden eller undergrundens/jordbundens porøsitet, hvilken betydning har det for biodiversiteten?

 

Byg en karakter, se under fase 0, af naturligt forekommende egenskaber, plante eller dyreriget, der kan overleve i den valgte habitat.

 

Hvilken betydning har de fysiske kræfter for udviklingen af et landskab og dermed habitatet.

 

Habitaters betydning for menneskets og samfundets udvikling.

 

Historiske dyre arter:

 

En måde at lære om dinosaurusserne på kunne være ved at lave et spil om deres habitater eller om de forskellige typer af dinosaurusser indbyrdes forhold og overlevelses muligheder. Der kunne indgå quizzer om dyrets specifikke evner, styrker og svagheder, hvad de lever af og udbredelsen af dette.

 

Epidemier:

En virus spreder sig, hvor hurtigt spreder den sig og hvor farlig er den?

 

Hvorfor bliver nogen smittede, mens andre går fri? Hvordan udvikler den sig og hvilken betydning har epidemier haft for samfundet? De store epidemier, hvordan udvikler de sig og hvordan er de overlevende påvirkede af dem.
Det kunne også være meget mere specifikt, hvad skal der til for at virussen har de bedste betingelser, hvad er truslerne og hvad øger chancerne for at en virus overlever og spreder sig? Hvordan bliver en virus transporteret rundt i kroppen? Hvilke systemer i kroppen er virussen afhængig af? Alle disse elementer kan omsættes til points, quizzer og lignende.

Biologiske forhold der spiller ind når en influenza spreder sig?

 

Afhængighed:

Man kan være afhængig eller have en adfærd der er betinget af mange forskellige ting, stoffer, tvangspræget adfærd, alkohol, spil mv. Hvornår tager en tvangspræget adfærd over, hvornår er man afhængig? Hvilken betydning har det for individet og omgivelserne? Har det altid fandtes op gennem historien, findes det i andre kulturer osv.? Hvad er biologien bag en tvangspræget adfærd eller en afhængighed? Hvor mange genstande skal man drikke før man er afhængig? Er det det samme for alle? Hvorfor er der forskel på hvem der nemmest bliver afhængig, osv. ?Hvad er psykologien bag en tvangspræget adfærd eller en afhængighed, og hvor sidder det i hjernen? Hvad sker der i kroppen og hvad sker der i hjernen? Hvad er de aktive stoffer i div. Typer af stoffer og hvordan virker de?

 

Energi kilder

Biologi og naturfag, kunne indgå i en kombination med fysik og kemi i et spil med temaet om olie, eller andre energikilder.

 

Stoffers betydning for naturen.

Problemstillinger indenfor kemien, medicin fødevarer, forurening osv. Samt hvilken påvirkning og udvikling det har haft i forhold til naturen, altså en sammenkædning med biologi og naturfag.

 

DNA, proteiner, kulhydrater og fedtstoffer, nedarving og genetik eller nano biologi kan måske kombineres med kemi og fysik.

Evolution og biodiversitet, eller tidsaldre og evolution, hvilken periode hører noget biologisk materiale til i, dyr, planter, celler eller

 

Spilde vand

Spildevand er også en mulighed for at kombinere fysik og biologi.

 

Mennesket

Kan kombineres med psykologi og samfund.

 

Økologi

kan kombineres med historie og samfund, samt med psykologi.

 

Plast og mikro plast.

 

 

Kunst & design.