- Tværs
- Inspiration.
- Matematik. Sprog.
- Psykologi & samfund.
- Historie & religion.
- Kemi & Fysik.
- Biologi & naturfag.
- Kunst & design.
- It.
Metoden, fase 0:
Før vi går igang:
Hoved ideen med denne del af metoden er at give de lærende en ide om hvad det er de skal igang med og inspirere dem.
Ved fastlagte tværfaglige forløb, forestiller jeg mig at de involverede undervisere i fællesskab planlægger den overordnede faglige ramme, samt nogle mulige indfalds vinkler. Det vil sige at underviserne planlægger et tværfagligt tema og hvilke fag der skal fokuseres på. Dette sammen med metoderne her præsenteres for eleverne.
En anden tilgang, kunne være at elverne selv kommer op med ideer til emner og temaer, samt de overordende rammer. Derved bliver den første øvelse en brainstorming øvelse om det overordnede.
for at give de lærende et overblik er her en overordnet gennemgang af elementer i spil, der er besaret på en metode brugt til type bestemmelse af spil.
Typer af spil.
I det følgende har jeg lavet en sammenfatning af Christian Elverdam og Espen Aarseths analyse værktøj til type bestemmelse fra artiklen “Game Classification and game design”, (Games and Culture, Vol2. R. 1 jan 2007, Sage publikations) for at give en overordnet ide om typerne af spil. Selvom dette inkluderer computerspil har jeg valgt det, og nogle steder bærer præg af dette, så har jeg valgt det fordi det giver et godt overordnet billede af mulighederne.
De når frem til 8 metakategorier: Virtuelt rum, fysisk rum, intern tid, ekstern tid, spiller sammensætning, spiller relation, kamp, og spil stadiet.
Rum eller virtuelt rum lyder umiddelbart som om det kun vedrører computerspil, dvs. 2d eller 3d spil, men forfatterne har i deres forklaringer medtaget skak, derfor kunne man forstå det som spillets kunstige rum eller bare rum.
Der er nogle overlaps mellem denne kategori og den næste, hvis man overfører dette på brætspil, men jeg har taget den med fordi der også er forskelle.
Allerførst ses der på spillerens perspektiv, allestedsnærværende eller om spillerens perspektiv ændrer sig.
Derefter ses der på om spillerens position er dikteret fuldstændigt af spillets regler eller om det er relativt, dvs. spilleren har valg muligheder, i forhold til placeringen.
Den sidste i Virtuelt rum kategorien handler om hvorvidt omgivelserne er påvirkelige, dynamiske eller statiske, hvilket giver tre mulige udfald, det kan man ikke, man kan foretage nogen specificerede ændringer eller det er frit.
Metakategorien, det fysiske rum har to af de samme under kategorier, perspektiv og position, forskellen er at man i forhold til position ser på om positionen er afgjort alene af spilleren, om det er påvirket af andre spillere, regler, topografi eller agenter, eller om der er tale om en kombination af disse.
Metakategorien ekstern tid opdeles i om tid er repræsenteret på en måde der er eller imiterer realtid eller om tiden er vilkårlig.
Dernæst opdeles den i teleologi, hvilket kort betyder læren om endemål, hensigtsmæssighed eller formål . I denne sammenhæng benyttes det til at dele tiden ind i om spillet har en endelig afslutning eller om spillet kan fortsætte uendeligt.
Metakategorien intern tid, tempo. Der skelnes mellem om realtid ændrer spillets status eller om realtid er irrelevant.
Synkronitet. Der skelnes mellem om spillerne kan agere på samme tid, eller om der er tale om turtagning.
Interval kontrol handler om hvorvidt spillerne kan kontrollere næste interval eller om intervallet er forudbestemt, eller sagt på en anden måde kan spillerne afgøre hvornår næste træk eller næste runde begynder.
Metakategorien Spillersammensætning, hvor mange spillere er der i spillet og hvordan de er organiseret, single player, et team af single players, to spillere, to teams af flere spillere, mange enkelte spillere eller mange teams af flere spillere.
Metakategorien Spiller relationer, er de statiske eller dynamiske, dvs. ændrer de sig undervejs eller ej.
Der skelnes om evalueringen af spillerne afgøres individuelt, eller som et team eller begge dele.
Metakategorien kamp eller udfordringer, der skelnes mellem tre forskellige typer af udfordringer, forudbestemte, eller variationer indenfor en fastsat ramme, eller fra en anden agent der betragtes som autonome.
Målet for spillerne betragtes derefter som enten absolutte, eller relative.
Metakategori spil stadie. Inddeles i hvordan spil stadiet påvirker spillerne og om spillet kan gemmes. En påvirkning fra spil stadiet kan være midlertidig, endegyldig eller uendelig.
Derefter ser de på om spillet kan gemmes, om dette er ubegrænset, betinget eller det ikke kan gemmes.
I artiklen “A multi Dimensional Typology of games”(E. Aarseth, S.M. Smedstad & L. Sunnaå, DiGRA, 2003) findes en anden beskrivelse af spil stadiet, her under betegnelsen kontrol, hvor påvirkningen af spillernes position/status er beskrevet mere detaljeret. De bruger betegnelsen kontrol, fordi påvirkningen her ses som kontrol af spillernes adfærd i form af belønning af forskellige typer, såsom points eller at spilleren en annoncering af at spilleren har vundet spillet. Denne form for påvirkning anses for at være statisk. Nogle spil belønner spillerne ved at styrke deres avatar, spillernes karakterer i spillet, eller spillerens position i spillet, det er det de mener med påvirkning. Ved betegnelsen power ups forstås at spillerne erhverver sig genstande der styrker deres position, så som sværd o. lign. Ændringer af karakteren, såsom erfaringer, styrke mv., hvor spillerens karakter opnår et nyt level/ niveau af erfaring der betragtes som permanente.
Hvilket jeg syntes giver en bedre forståelse af hvad de mener med påvirkningen af spillerne fra spil stadiet.
Alle de beskrevne elementer giver en række variations muligheder i spil designet som er gode at have sig for øje.
For at kickstarte elvernes fantasi og spore dem ind på tanken gangen kunne de lave en lille kort øvelse i at komme op på spil de godt kan lide at spille, samt en beskrivelse af hvad det er ved spillet de godt kan lide. Denne øvelse bør ligge før en evt. brainstorm, uanset hvor man begynder, og dele af den kan med fordel foregå i plenum.
Derefter kunne oplægget gå ud på at de skal komme op med et spil på relativ kort tid, som en slags opvarmning.
Yderligere inspiration kan findes her:
https://da.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A6tspil
http://www.papskubber.dk/braetspil
Inspiration.