Spil på tværs.

 

Spil design i undervisningen og undervisning i spil design.


Ideen med dette er at benytte spil design som en indgang til faglig undervisning i de ældste klasser og i gymnasiet, samt at give et bud på en metode til at skabe spil, som en indgangsvinkel til undervisning og til at arbejde tværfagligt på en sjov måde.

Metoden og materialet her er blevet til med hjælp til inspiration og sparring fra; Susanne Simon, der underviser i gymmenasiet og Vibeke Lassen, der underviser i Folkeskolen, samt hjælp til tests fra Thomas Mølgaard. Tak til Anders Lystad Brevik for at bakke op om en fremtidsvision.

 

Spil design handler om at udvikle ideen til et spil og indeholder mange komponenter, der kan tilgås fra forskellige faglige vinkler. For at holde fokus på spil designet har jeg valgt at projektet er baseret på analoge spil eller brætspil, da den digitale del har en tendens til at komme til at overskygge resten. I spil design bruges analoge papir udgaver til tider til de første tests i processen, derfor er der ikke nødvendig vis noget til hinder for at ideen kan videre bearbejdes digitalt, senere hen, hvis ideen egner sig til dette, men det er ressource krævende, medmindre man har den rette hjælp.

 

Ved processen afslutning skulle grupperne gerne have designet et spil, spiltestet det selv og har andre til at spil teste spillet. Inden man for alvor går i gang er det dog vigtigt at man gennemtænker om ens ide kan fungere som spil, da det ikke er alle ideer der er lige velegnede til til spil designs. Historier kan være for komplicerede, reglerne kan være for udspekulerede , opgaven kan være for kompleks og man kan komme til at gøre spillet alt for svært af spille eller vinde. Derfor er det også væsentligt at underviserne gør sig nogle overvejelser om hvad der kan fungere inden de lægger det ud som en projekt opgave. En måde at gennemtænke dette på kunne være at forsøge forestille sig nogle endelige spil ideer eller forsøge at finde spil der lever op til de krav man stiller i opgaven.

 

Der er ikke noget til hinder for at der lægges andre elementer ind i undervisnings processen for at give den lærende et bedre fundament for at løseopgaverne, herunder museums besøg, film eller andre medier, der giver mulighed for indlevelse og som har nogle visuelle repræsentationer af det felt man ønsker at formidle. derimod vil det være et mål at resultatet af processen er en ide til et spil, altså et spil design.

 

For at projektet ikke skulle blive alt for omfangs rigt har jeg valgt at give et bud på hvordan en relativt forenklet proces kunne se ud spredt ud over en uges tid eller lignende. Mere tid til opgaven og forberedelserne vil oftest kun være en fordel.

 

Jeg har helt bevidst fravalgt at lægge en bestemt faglig retning eller emne ned over projektet, fordi jeg tænker at det er sjovere for jer at finde på noget undervejs og at underviserne i de forskellige fag, har sikkert nogle fagligt bedre ideer end det jeg kan kommer op med. Så ideerne er kun ment som inspiration.

  • Spil design, læring og fagdidaktik.