Metoden, fase 3:


 

Beskrivelse af metoden:


 

Fase 3: Regler for fin pudsning af spillet:


 

Spil test. Spillet spilles igennem, med en række faktorer for øje. I denne del af processen er det vigtigt at fange flest mulige ting der er uhensigtsmæssige i forhold til grund ideen og senere, finde løsninger til dem.

 

Det kan være en god ide at lade eleverne spille spillet igennem to gange, af en anden gruppe end dem der har lavet spillet, for at finde evt. elementer der bør rettes til. Derefter finder gruppen selv løsninger på de problemstillinger, der er fundet under spiltesten. Denne proces gentages efter de første rettelser.

 

Her er nogle guidelines til hvad man kan kigge efter:

 

1. Er der i reglerne taget højde for alle typer af bevægelser, der kan forekomme på brættet?

 

2. Er der i reglerne taget højde for alle typer af situationer, der kan opstå i spillet?

 

3. Er der nok af alle elementer, til enhver situation, brikker, kort, points, terninger osv., der kan opstå i spillet?

 

4. Hvordan er spillets flow, er der kedelige perioder, eller er det for hurtigt overstået eller for langvarigt?

 

5. Hvordan er spillet balanceret, er det for nemt eller for svært?

 

6. Hvordan er spillet balanceret i forhold til målgruppen?

 

7. Spillet skal balanceres således at det både kan tabes og vindes, er det muligt?.

 

8. Er det klart hvornår spillet er et level er afsluttet?

 

9. Er det klart hvornår spillet er afsluttet?

 

10. Er det klart hvornår spillet er tabt eller vundet?

 

11. Er det klart hvem der har tabt eller vundet spillet? Fungerer det i overensstemmelse med den oprindelige ide?

 

12. Er alle elementer og apsekter af spillet logiske? Er alle elementer og aspekter af spillet logiske i forhold til formålet med spillet?

 

13. Er alle deltageres roller klare og til at forstå?

 

14. Er alle processer i spillet klare, beskrevet og giver de mening?

 

15. Er det tydeligt hvad man skal bruge for at kunne spille spillet?

 

16. Er i tilfredse med spillet?

 

Du kan finde en mere detaljeret beskrivelse af metoden i præsentations materialet.

 

Præsentation af fase 3.