Historie og religion.

 

 

 

 

Generelt:

 

Jeg tænker at en overordnet ide kunne være at se på spil rent historisk eller at fokusere på det faglige element i spillet rent historisk, eller at spillet har et historisk element som fokus.

Jeg tænker at det kunne være en indgangs vinkel at spillene skulle være historiske korrekte og at eleverne derfor skulle lave finde historiske kendsgerninger, så som hvordan så bestemte klædedragter ud?

Hvilke ting var opfundet, da det historiske spil fandt sted osv.?

Nogle spil temaer er helt oplagte, reformationen, vikingerne, heksejagterne, udstødning osv., men også spillenes visuelle udtryk og specifikke spil elementer kunne søges at være historiske korrekte.

Hvilket verden syn havde man den gang og hvad betød det for livet?

Hvordan afspejlede det sig i dagligdagen?

 

Her er en række ideer til hvordan man kunne gribe det an:

En måde at gøre det på kunne være at fokusere på forskellige perioder, som den tid spillet udspiller sig i eller specifikke grupper af spillere.

Hvis nu vi befinder os i en periode med heksejagt, så kunne man fokusere på overtro og mekanismerne bag overtro, eller hvilken betydning hekse jagten har for dem der blev udsat for den. Hvornår optrådte dette og hvad var forhistorien?

Man kunne også kigge på en gruppes behov for at lægge afstand til andre grupper og hvad det af sted kommer, samt hvorfor det opstår.

Hvis vi er i reformations tiden kunne man fokusere på hvilke forudsætninger der ledte op til reformationen, hvor de forskellige strømninger i samfundet kom fra og hvad baggrunden var for dem, samt hvad de kom til at betyde for samfundets struktur og befolknings grupperne.

 

 

Karakterernes udvikling og muligheder for udvikling, power urs eller level ups, som beskrevet under fase 0, er også en måde at arbejde med en potentiel udvikling i spillets dynamik og spillernes indbyrdes styrke forhold. Hvilket kunne tage afsæt i historiske eller religiøse vilkår eller måder at tænke på. Afhængigt af teamet i spillet, vil man her kunne arbejde på tværs af fagene med dansk, psykologi eller samfundsfag og matematik, religion eller historie mv. Hvis karaktererne ikke er nutidige men derimod stammer fra en anden tid eller overbevisning ville religion og historie være oplagte., selvom man naturligvis også kan drage paralleller til nutiden.

Man kunne se på forskelle og paralleller i opbygningen af samfund og hierarkier, dengang og nu.

Det kan være en udfordring at skulle forestille sig at være noget helt andet end et nutidigt menneske og det kan være en interessant dramatisk opgave at skulle levende gøre dette, inde man udtrykker det som regler eller lign. I et spil. Ved at gøre dette kunne man måske opnå at de lærende opnår en bedre forudsætning for at indleve sig i og forstå konsekvenserne af, et andet værdsæt eller en anden tid.

 

Epidemier:

 

En virus spreder sig, hvor hurtigt spreder den sig og hvor farlig er den?

Hvorfor bliver nogen smittede, mens andre går fri? Hvordan udvikler den sig og hvilken betydning har epidemier haft for samfundet? Hvordan har pesten været med til at forme Europa og hvordan var behandlingsmulighederne? Hvordan var opfattelsen af medicin og hygiejne på den tid? Hvilke redskaber kunne man tage i brug? Hvornår, hvorfor og hvordan kommer man på at isolere folk?
Hvad er forskellene mellem vira i dagbog dengang? Hvad er forskellen på hvad man kan behandle dem med?

Hvad er forskellene på forståelsen af vira dengang og i dag? Hvad er forskellen på hvad man kan behandle dem med?

 

Afhængighed:

 

Man kan være afhængig eller have en adfærd der er betinget af mange forskellige ting, stoffer, tvangspræget adfærd, alkohol, spil mv. Hvornår tager en tvangspræget adfærd over, hvornår er man afhængig? Hvilken betydning har det for individet og omgivelserne? Har det altid fandtes op gennem historien eller har stofferne ændret sig? Findes det i andre kulturer osv.? Hvor mange genstande skal man drikke før man er afhængig, har synet på alkohol ændret sig? Har det ændret sig? Hvad koster det den enkelte og samfundet, har det ændret sig op igennem historien?

Hvad er psykologien bag en tvangspræget adfærd eller en afhængighed.

 

Konflikten i centrum:

 

Man kunne også kigge på selve konflikten i et historisk perspektiv, hvilke interesser var der på spil? Hvilke værdier var der tale om og hvori bestod værdi konflikterne?

Hvordan har konflikten udviklet sig og hvilken betydning har den for verden af i dag? Det kunne også være at vi fokuserede på konflikter i sig selv, hvordan løste man konflikter tidligere, hvordan gør man det i dag?

 

 

Elementer i spildesign:

 

Man kan også se mere direkte på de mekanismer der er kan lægges ind i spil, så som belønning og straf, modstandere og støtter mv. hvordan påvirker de evt. spillerne, hvis de har nogen effekt?

For at spillet skal fungere godt er det vigtigt at finde en god balance mellem disse forskellige elementer, så det ikke bliver for nemt at spille, men heller ikke alt for svært eller uretfærdigt, det kaldes at balancere spillet.

Hvilke lignende mekanismer kender vi fra virkeligheden, samfundet og evt. det lovgivende samfund? Hvordan fungerer psykologien bag konflikter og hvad er f.eks. Udviklingen i en konflikt?

Hvilken rolle har spil spillet op igennem historien? Hvilke typer af spil er ældst og hvor blev de spillet? Hvor blev det første spil, spillet?

Hvordan er religionen syn på spil? Kan man aflæse kulturen og religions forståelse i den måde spillene er lavet på eller hvilke symboler der benyttes?

 

Spil eksempel:
Jeg har lavet et spil eksempel der har religion som tema. I denne sammenhæng har jeg valgt protestantismen . Der er sikkert andre måder at gøre det på, men det kan måske bruges som inspiration.

 

 

  • Protestantisme
  •  

  • Kemi & Fysik.